De Willem Ruis Show

Door John-Boy Vossen en Willeke VerbeekWillem Ruis

Willem Ruis
De televisiecarrière van Willem Ruis startte in 1976 met zijn eigen succesvolle programma de Wilem Ruis Show bij de KRO. De nieuwbakken presentator opende zijn eerste show met de woorden: ‘Ik draag deze show op aan Jane Mansfield’ (een Amerikaanse sekssymbool destijds). Het publiek wist toen meteen dat zij kennis maakten met een bijzondere presentator én, zo bleek later, een succesvol programma. De show hield menig Nederlander aan de buis gekluisterd.


In de Willem Ruis Show werden allerlei spelletjes gedaan met mensen uit het publiek. Met deze spelletjes vielen veel prijzen te winnen. Deze cadeaus werden aangekondigd door Ruis’maatje in de shows: Pierre van Ostade. Daarnaast kwamen er allerlei (grote) artiesten tijdens de show optreden. Een uitzending duurde ongeveer tachtig minuten.

De kandidaten
In de show werden de kandidaten op een bijzondere manier gekozen. Aan het begin vroeg de presentator namelijk aan mensen op de tribune of zij een bepaald voorwerp bij zich hadden of droegen, zoals een fotolijstje of twee verschillende sokken. Degene die deze spullen bij zich had, mocht als kandidaat meedoen aan het programma. Leuk detail is dat na verloop van tijd steeds meer mensen met van alles en nog wat op de tribunes zaten in de hoop dat Willem Ruis ernaar zou vragen. Wanneer de kandidaten werden gekozen , moesten ze opkomen en werden ze omhelst en gekust door Willem Ruis. Ook dit was nog nooit door een andere presenator gedaan en leverde hem de naam ‘Kissmaster’ op.

Vernieuwende spelletjes
De spelletjes die gespeeld werden in de shows waren nieuw voor die tijd. Zo moesten de kandidaten bijvoorbeeld naar een woord raden dat zonder klinkers stond afgebeeld. Elk goed antwoord leverde geld op. Andere onderdelen waren het raden van de prijs van een bepaald artikel of het raden van een naam of uitdrukking (zoals we dat nu kennen bij ‘wie ben ik’). Het vaste panel bij het laatstgenoemde spelletje bestond uit Rita Corita, Alexander Pola, Bonnie St. Clair en Patricia Paay. Uiteindelijk kwamen de deelnemers in een finalespel
terecht.

De eerste vijf jaar is de show uitgezonden bij de KRO en vervolgens werd deze gekocht door de Vara, waar de show samengevoegd werd met de Lotto trekking. Vandaar dat de show ook De Willem Ruis Lotto Show ging heten. De opzet van de show bleef hetzelfde, maar bij de Vara mocht Willem Ruis zich veel meer uitleven. Hij mocht gaan dansen, zingen en acteren. Dit deed hij vooral met de artiesten die langskwamen. Zelfs met de allergrootsten trad hij op met een eigen geschreven nummer en een zelf verzonnen dans erbij. Daarnaast werden de kandidaten nu aan de hand van de nummers van de Lotto trekking naar voren gehaald. Ook werden de spelletjes vaker afgewisseld en vernieuwd.

Vernieuwend
Al met al waren de uitzendingen en de quizmaster voor die tijd ontzettend vernieuwend. Willem Ruis was iemand die helemaal voor het televisievak ging en erg uitgesproken, druk, rebels en vrolijk was. Dit was erg bijzonder, want tot halverwege de jaren zeventig waren presentatoren nog keurig en strak. Willem Ruis had echter een ruig kapsel (haren tot bijna over zijn ogen) en danste, zong en swingde tot de zweetdruppels van hem afgutsten. Zijn manier van presenteren was ook ‘vernieuwend’. Wanneer de entertainer bijvoorbeeld geen sympathie voor een deelnemer had, liet hij dit duidelijk in woord en gebaar blijken. Door al deze elementen doorbrak hij alle tradities van een strakke en correcte manier van presenteren en werd hij door sommigen zelfs beschouwd als het ‘enfant terrible’ van de televisie.

De laatste show
Uiteindelijk loopt de show in 1986 op z’n eind. De samenwerking met Ruis, de regisseur en de Lotto verloopt niet goed meer en de presentator besluit te stoppen met de show.

Grondlegger

Willem Ruis was een televisiepersoonlijkheid pur sang. De entertainer ontroerde en maakte mensen aan het lachen. Zijn Willem Ruis Show was de grondlegger voor een heleboel andere programma’s of onderdelen hiervan. Hij gaf het woord show een nieuwe betekenis, door allerlei spectaculaire spelelementen in zijn programma en zijn drukke manier van presenteren. De televisiegeneratie na hem (onder andere André van Duin en Ron Brandsteder) namen deze gewoontes met veel succes van hem over. Daarnaast kon Ruis ontzettend bot doen tegen zijn gasten wanneer hij geen sympathie voor ze had. Een eigenschap die een Paul de Leeuw op dit moment ook tentoonspreidt.
Het programma leverde ook kamervragen op van CDA Tweede Kamerlid Steef Weijers. Dit was vanwege het salaris van Willem Ruis. Toen hij in 1981 van de KRO naar de VARA overstapte vroeg hij 300.000 gulden per seizoen. Zijn eisen werden ingewilligd en Ruis tekende een contract voor drie jaar. Weijers vond dit voor die tijd een ongekend hoog bedrag.

Interview

Gien Kamphorst
Adjunct hoofd amusement
Willem Ruis Lotto Show

De Willem Ruis Show is van 1976 tot en met 1986 uitgezonden. Eerst een paar jaar door de KRO en in 1981 ging de show over naar de Vara. Het ging toen de Willem Ruis Lotto Show heten, omdat het een samenwerking aanging met de Lotto. Gien Kamphorst, was in de tijd van de Willem Ruis Lotto Show Adjunct hoofd amusement bij de Vara en vertelt over de show.

Wat maakte de Willem Ruis Lotto Show zo bijzonder voor die tijd?

Dat waren eigenlijk twee dingen. Tijdens deze show gebeurde de Lotto trekking. Dat was dezelfde Lotto trekking die nu tijdens de show van Weekend Miljonairs gebeurt. Voordat de show begon, werd die Lotto trekking door de NOS uitgezonden net voor Studio Sport. Maar de Lotto wilde er graag een show omheen gaan maken. De Vara hoorde dat en die waren wel geïnteresseerd, omdat zij op dat moment ook Willem Ruis aan konden trekken. Hij wilde zich namelijk wat verbreden. Willem deed bij de KRO het spelprogramma de Willem Ruis show, maar hij wilde ook zingen, dansen en acteren. Dat vonden ze bij de KRO niet zo’n goed idee en de Vara wilde dat wel.
Zo kwamen toen dus twee dingen samen; de Lotto die voor het eerst met een showprogramma samen wilde werken en Willem Ruis die ook een showprogramma zocht.
Dat hebben we dus gecombineerd en daar is de Willem Ruis Lotto Show uit ontstaan.
Het aardige was dat door die Lotto trekking tijdens het programma er ook iets gebeurde met het publiek. Die kregen namelijk allemaal van tevoren, onder hun stoel of op hun entree kaartje, een nummer. En als dat nummer getrokken werd, dan werden ze verzocht om naar voren te komen. Dat was dus altijd erg spannend. Dat kandidaten door het lot getrokken werden en dat ze van tevoren niet gescreend werden was een heel nieuw element in de televisiewereld.
Het was overigens een heel klein beetje getrukeerd. Bij binnenkomst keken we de kandidaten aan of ze wel leuk waren en of ze eruit sprongen. Die kregen dan een cijfer, want niet iedereen kreeg een cijfer. Dus we vergrootten de kans dat deze mensen getrokken werden, maar het bleef wel de vraag wie van die mensen getrokken werden.

Wat was het grote verschil tussen de Willem Ruis Show van de KRO en de Willem Ruis Lotto Show van de Vara?
In beide gevallen was Willem Ruis en heel drukke showmaster. Maar bij de Vara kreeg hij meer de mogelijkheid om te zingen, dansen en te acteren. Dat wilde hij bij de KRO ook al wel graag, maar daar mocht dat niet.
In beide shows was de opzet wel hetzelfde. Bij de Vara werd alleen wat meer afgewisseld met de spelletjes. Bij de KRO waren die bijna altijd hetzelfde en de Vara probeerde regelmatig af te wisselen. Alleen het spel ‘Hoger Lager’ op het einde was bij de Vara hetzelfde.
Bij de Vara was de muziek ook veel belangrijker en speelde een veel grotere rol.
Daarnaast werden bij de KRO de kandidaten van tevoren gescreend en bij de Vara dus niet.

Was het een dure show om te maken?
Ja, heel erg duur. In alle opzichten eigenlijk. Muzikaal was het erg duur vanwege dure orkestopnames, goede muzikanten en alle muziek moest geschreven worden. Maar ook de spelletjes en het decor kosten veel geld. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het programma werd gedeeltelijk gefinancierd door de Lotto, want met een normaal televisiebudget had dat niet gekund.

Kregen jullie altijd veel reacties op de show?

Ja heel veel. We hadden na de uitzending altijd een telefoonteam klaar zitten. Toch krijg je tegenwoordig veel meer reacties op een show, omdat mensen kunnen e-mailen. Dat doen ze dan toch eerder. De mensen die dan belden waren vooral negatief, want als je het leuk vindt dan bel je niet. Mensen belden omdat ze dingen niet eerlijk vonden, of dat ze dachten dat er iets niet klopte.

Zit er veel verschil in het maken van amusementprogramma’s nu als je het vergelijkt met die tijd?
Ja, het is nu allemaal wat soberder geworden. Dat hele uitbundige wat er toen in zat is nu niet meer. Dat zit niet alleen in het geld, maar ook in de interesse die verflauwd is.

Willem Ruis was natuurlijk een opvallende en rebellerende showmaster. Hij kon aardig zijn tegen zijn kandidaten, maar ook erg bot. Hij ging zijn eigen gangetje. Ging hij ook wel eens te ver?
Ja, voortdurend. Hij zocht altijd de grenzen op. Een beetje wat Paul de Leeuw nu ook doet, maar toen was dat schokkender omdat het nog nooit eerder gebeurd was. Maar het is nooit uit de hand gelopen.

Wat waren de sterke punten van het programma?
Toch wel Willem Ruis zelf. Zijn spontaniteit, nog extra aangezet doordat die kandidaten van tevoren niet gescreend waren. Het was altijd spannend om te werken met kandidaten die van tevoren niet gescreend waren, maar dat deed hij goed. Ondanks dat het erg hard werken was. Hij maakte spontaan een show met die mensen en dat was een enorme uitdaging. Verder waren we natuurlijk goed voorbereid. Alle dans en muziek waren tot in de puntjes verzorgd. En voor grote gasten als Tina Turner werd speciaal een nummer geschreven als ze langskwam. Tegenwoordig doet een artiest gewoon zijn hit in een show, maar dat was in deze show niet. Het was een fenomeen. Vooral de grote artiesten waren altijd wel bereid om hier aan mee te werken. Ze zongen samen met Willem en deden vaak een dansje met hem. Dat was heel bijzonder en erg leuk.

Het programma werd erg goed bekeken, waarom is het toch gestopt?

Het laatste jaar kreeg Willem problemen met zijn huwelijk. Zijn vrouw kreeg namelijk wat met de regisseur van het programma (Rinus Spoor) en dat ging dus geheel mis. En de verhouding tussen Willem en de Lotto werkte ook niet meer. Dat kwam waarschijnlijk door alle gebeurtenissen. Beide partijen wilde niet meer met elkaar samenwerken. En zo is dat gestopt en Willem Ruis is toen de Sterrenshow gaan doen.

Bronnen:

http://www.jeugdsentimenten.net/tag/circustent

http://www.jeugdsentimenten.net/2005/10/20/willem-ruis/
http://www.beeldengeluid.nl/template_subnav.jsp?navname=biografieen_r&category=collectie_informatie&artid=20698
http://www.tvglorie.nl/index.php?id=127,0,0,1,0,0
http://www.xs4all.nl/~komedia/WillemRuis.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ruis

Boek: De Willem Ruisshow. Door: Gijs Groenteman. Uitgever: Nijgh & van Ditmar. ISBN 9038827024. Plaats: Amsterdam. Jaar: 2003.

Beeldfragmenten:

http://redir.vara.nl/extra/wr/spel.html
http://boeken.vpro.nl/boeken/11561536/ (alleen geluid)

Bij Beeld en Geluid:

Hier zijn alleen beelden van de Willem Ruis Lotto Show te zien.

DOCID: 62444
COLLECTIE: Televisie Programma
TITEL: WILLEM RUIS LOTTO-SHOW
ZENDGEMACHTIGDE: VARA
UITZENDDATUM: 1981-10-09

Leave a comment

Filed under Historische TV-shows

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s